الأربعاء، 22 أبريل 2009

أنا أشك اذا انا مخنوق

طبعا كل واحد فينا بيحلم انه يتجوز وانه يلاقى شريكة حياته اللى تخاف عليه وتحبه وتصونه ..
لكن لما يحس انها مش هاتصونه او يشك فيها ..
ساعتها طبعا
مش هايفكركتيرفى الجواز ..
والشك ده بقى من ايه ؟ طبعا من اللى بيحصل فى الشوارع والميادين من البنات
من لبس ضيق وعريان . وتلاقى صوتها اعلى
من صوت التليفون الصينى
وتلاقى واحدة فيهم تقول : مش الواد كلمنى امبارح بالليل واعتذرلى على اللى عمله
..والتانية تقول : انا بقى مش عارفه الولد ده اجيبه ازاى .. بس هاجيبه يعنى هاجيبه وهايقع يعنى هايقع..
والتالته تقول : انا اللى حظى وحش .. تصوروا لغاية دلوقت ماعرفتش اظبط غير 10 شباب بس؟
والرابعة تقول : ماسمعتوش اغنية تامر عاشور الجديدة .. يااااااى دى نايس خالص..
والخامسة تقول : ماشوفتوش الفيلم الأجبنى اللى كان فى السهرة امبارح على الموفى تشانل؟دا كان فيه حاجاااات ماقلكوووووووووش

واللى يعيش ياما يشوف من البنات .. انا اشتغلت فترة فى نت كافيه وكان موجود فيه

سبع اجهزة .. اللى قاعد على الأجهزه كلها بنات ..وكانوا يزوغوا من المدارس
بتاعتهم ويروحو النت كافيه عشان يكلموا شبابعلى الشات والأكتر والافظع
من كده انى ظبطت كذا بنت داخلين على مواقع مش كويسة ..
ولما ينتهى معاد المدرسة يرجعوا لبيوتهم تعبانين طبعا من كتر المذاكرة والمجهود الجبار اللى بذلوه فى المدرسة ..وتلاقى ام البنت من دول لما تشوف بنتها راجعة من المدرسة تقولها :مالك يا حبة عينى هفتانة كده ليه ؟ زمانك ما أكلتيش من الصبح
..

وامها مش عارفه انها مابطلتش أكل من ساعة ماخرجت..وشوية والاقى بنات داخلين
بعد الضهر وخارجين من بيوتهم على انهم رايحين دروس خصوصية ..
طبعا دروس وهمية .. وياخدوا فلوس الدرس الوهمى ده ويقعدوا بيه
على النت وياكلوا ويشربوا ويهيصوا ..
والاهل نايمين فى سابع نومة ومش عارفين بنتهم بتاخد درس فين ولا عند مين
او حتى درس ايه ..وحوار تاانى سمعته افظع من كده .. وكل ده
وهما فى الشارع امال لو مع بعض فى مكان مغلق هايقولوا ايه
ولا هايعملوا ايه؟
المهم .. واحدة منهم قالت : انا نفسى البس جيبة قصيرة !!
والتانية قالت : انا نفسى البس بكينى وانزل البحر او حمام السباحة..
والتالتة قالت : انا نفسى اجيب البادى الاحمر اللى انا قلتلك عليه دا هاياكل
من جسمى حته..
مافيش واحدة فيهم تقول انا نفسى أعقل او نفسى افوق من اللى انا فيها أو
واحدة تقول انا نفسى اتوب وارجع لربنا بدال البلاوى اللى بنقولها وبنعملها دىىىىىىىى!!!

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

انا ملاحظه ان كل انتقادك للبنت ليه طيب متقولش على الاهل اللى مش بيشوفوا بنتهم دى بتعمل ايه واقولها على الصح او من الاول اربيها عليه واعتني بيها اعرف راحه فين وجايه منين ومقصدش انى اخنقها لا اعطيها حريتها بس بقيود تقدر تقول قيود هى متشعرش بيها اهلها دول يحسسوها باهتمامهم بيها انتى هتيجي امتى وراحه امتى وهتتاخرى طيب الدرس ده ولا المحاضره دى امتى هى مش هتحس ان دى قيود اد ما هى اهتمام بيها وخوف عليها ده غير النصايح اللى المفروض كل ام واب يدوها لبنتهم وابنهم برده
المهم اللى عايزه اقوله قبل ما يكون اللوم على البنت اللوم على اهلها من اب وام واخ قبل ما يكون عليها
وده من رايي مع احترامى لرايك

غير معرف يقول...

علي فكرة انت متحمل اووووي علي البنات هو فعلا في بنات كدا بس بيكون من التربيه من الاول
يعني ممكن البنت تحس من اهلها ان في قيود فممكن تعاند مع اهلها وهي مش حاسه انها بتعاند نفسها قبل اي شخص فاللوم من الاهل الاول يعني لو الام ربت بنتها من الاول علي انها تحكي لها كل حاجه وتصحبها وتكون الصديقه الصدوقه مش هيكون في مشكله اصلا لان البنت بتضر البنت اللي زيها اما الام هتنصحها وهتقولها علي الصح
اومال الحياه اللي عيشنها ديه حياه صعبه بجد فالظروف السبب فالمفروض الام تخلي بالها من بناتها تعرف مواعيد الدروس والمحاضرات وتتبعها من غير ما تاخد بالها منها

غير معرف يقول...

علي فكرة انت متحمل اووووي علي البنات هو فعلا في بنات كدا بس بيكون من التربيه من الاول
يعني ممكن البنت تحس من اهلها ان في قيود فممكن تعاند مع اهلها وهي مش حاسه انها بتعاند نفسها قبل اي شخص فاللوم من الاهل الاول يعني لو الام ربت بنتها من الاول علي انها تحكي لها كل حاجه وتصحبها وتكون الصديقه الصدوقه مش هيكون في مشكله اصلا لان البنت بتضر البنت اللي زيها اما الام هتنصحها وهتقولها علي الصح
اومال الحياه اللي عيشنها ديه حياه صعبه بجد فالظروف السبب فالمفروض الام تخلي بالها من بناتها تعرف مواعيد الدروس والمحاضرات وتتبعها من غير ما تاخد بالها